!یه حرفی مونده رو دلم

 
اسلام-همراه با زن یا ضد زن؟
نویسنده : صدرا - ساعت ۱:٢٤ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/٤/۳
 

با سلام به تمام دوستان، ابتدا پیشاپیش فرا رسیدن ماه مبارک رمضان

رو به تمام مسلمانان تبریک میگم و  از آنجا که ماه رمضان فرصت خوبی

است تا دین خدا را بهتر بشناسیم و تنها اینگونه نباشد که دین را از

پدران و مادران خود به ارث برده باشیم و هیچوقت درک درستی از

دستورات اسلام پیدا نکنیم تصمیم گرفتم این کار تحقیقاتی را انجام

دهم.

در این مطالعه کاملاً بی طرفانه این موضوع بررسی شده که آیا اسلام

دینی ضد زنان است یا قوانین آن بیطرفانه است که زنان با انجام

دستورات آن به کمال خواهند رسید؟ برای این کار از سایت ها و

کتاب های مختلف استفاده شد و  نظرات افراد مختلف هم پرسیده 

شد و هیچگونه نظر شخصی در متن نیامده است از تمام شما

بزرگواران دعوت می کنم با خواندن این پست نظرات ارزشمند خود را

درباره مطالب مطرح شده بیان بفرمایید. قبل از خواندن از طولانی بودن

آن جداً عذرخواهی می کنم و البته به نظرم لازم بود تمام دیدگاه ها 

بیان شود. و اما اصل مطلب: 

افرادی مثل شهید مطهری معتقدند قرآن کریم به اتفاق، دوست و

احیا کننده حقوق زن است و مخالفان حداقل به این اندازه معتقدند که

قرآن در عصر نزولش گام های بلندی به سود زن و حقوق انسانی او

برداشت ولی قرآن هرگز به نام احیای زن به عنوان انسان و شریک مرد

در انسانیت زن بودن زن و مرد بودن مرد را به فراموشی نسپرد.

 اما فردی مثل نادره افشاری به عنوان منتقد اسلام در نوشته ای با

عنوان زن در چشم محمد اینگونه می نویسد: در نهج الفصاحه که شامل

کلمات حضرت محمد می باشد 157 بار از زنان صحبت شده که در آنها

اسارت زنان در خانه مردان-مکر و شیطنت عموم زنان- لزوم پرهیز از

زنان بد- وجوب اطاعت زنان از مردان- و در نهایت سجده در مقابل

مردان آمده است. زنان اساساً از اهالی دوزخ هستند و بیشترین

ساکنان جهنم را تشکیل می دهند و به اعتقاد پیامبر اگر جهانی بدون

زنان ساخته می شد مردان آسانتر می توانستند به بهشت بروند. 

 

*عده ای از منتقدان دین اسلام می گویند: اسلام با اینکه دین مساوات

است و اصل مساوات را در جاهای دیگر رعایت کرده است اما در مورد

زن و مرد این امر را رعایت نکرده است. و از نظریه افلاطون هم که در

کتاب جمهوریت آورده استفاده می کنند که می نویسد زنان و مردان

دارای استعداد های مشابهی هستند و زنان می توانند همان وظایفی

را عهده دار شوند که مردان عهده دار می شوند و از همان حقوقی

بهره مند گردند که  مردان بهره مند می گردند.

ولی موافقان دین اسلام اینگونه از دینشان دفاع می کنند: شک نیست

که لازمه اشتراک زن و مرد در حیثیت انسانی و برابری آنها از لحاظ

انسانیت برابری آنها در حقوق انسانی است اما تشابه آنها در حقوق

چطور؟ و از مطلبی که الکسیس کارل فیزیولوژیست و جراح و زیست

شناس معروف فرانسوی در کتاب انسان موجود ناشناخته نوشته است 

استفاده می کنند: زن و مرد به حکم قانون خلقت متفاوت آفریده شده

اند و این اختلافات و تفاوت ها وظایف و حقوق آنها را متفاوت می کند.

و بعضی هم عقاید ارسطو را قبول دارند که معتقد است تفاوت زن و مرد

تنها از جنبه کمی نیست از جنبه کیفی نیز متفاوتند و نوع استعدادهای

زن و مرد متفاوت است و وظایفی که قانون خلقت به عهده هر یک از

آنها گذاشته و حقوقی که برای آنها خواسته در قسمت های زیادی با

هم تفاوت دارد.

اسلام برای زن و مرد در همه موارد یک نوع حقوق و یک نوع وظیفه و

یک نوع مجازات قائل نشده است. پاره ای از حقوق و تکالیف را برای

مرد مناسب دانسته و پاره ای از آنها را برای زن.

شیخ فضل الله نوری هم در بیانیه اش در هنگام انقلاب مشروطیت

می گفت: بنای اسلام بر تفاوت است مانند تفاوت حقوق میان زن و مرد.

*آلیس شووارتزر یکی از سرشناس ترین چهره های فمینیستی جنبش

نوین زنان آلمان از حجاب اسلامی انتقاد می کند و درباره حجاب

اسلامی می گوید: روسری پرچم اسلامیست. روسری نشانی است

که زن را به فردی دیگر به انسانی درجه 2 تبدیل می کند. افرادی مثل

پروین اعتصامی و ایرج میرزا نیز در شعرهای خود از حجاب اسلامی

 انتقاد می کنند.

عده ای هم به رسم مهریه دادن معترضند و میگویند: رسم مهریه دادن

و مهریه گرفتن یادگار دوران برده داری و بازمانده از دوران خرید و فروش

انسان هاست. 

خانم منوچهریان اینگونه به مهریه اعتراض می کند: همچنانکه برای

داشتن باغ یا خانه یا اسب مرد باید مبلغی بپردازد برای خریدن زن هم

باید پولی از کیسه خرج کند. او درباره نفقه هم چنین حرف هایی

می زند.

 اما مدافعین اسلام اعتقاد دارند مهریه به خاطر احترام به زن و تامین

زندگی آینده زنان است. یکی از مدرسان حوزه علمیه خراسان رضوی

می گوید: مهریه یک کادوست و برای احترام به زن داده می شود.

آیت الله مطهری هم اینگونه از نفقه دفاع می کند:کسانی که می گویند

علت نفقه دادن مرد مملوک بودن زن است این چطور مالکی است که

مملوکش هر کاری بکند طبق نظر اسلام به خودش تعلق دارد نه به

مالک این چطور مالکی است که مملوکش در کوچکترین قدمی که برای

او بردارد اگر دل خودش بخواهد حق دارد مطالبه مزد بکند این چظور

مالکی است که حق ندارد به مملوک خودش تحمیل کند بچه ای را که

در خانه مالک خود زاییده است مجاناً شیر دهد.

همچنین طرفداران اسلام و حجاب در مورد آن می گویند: حجاب

مصونیتی برای زنان است نه محدودیتی برای آنها. آنها اعتقاد دارند

حجاب ابزاری برای سالم سازی روابط و حضور در جامعه است.

رحیم پور ازغدی هم می گوید: حجاب دفاع از کرامت واقعی زن است.

باید این نکته را هم در نظر داشت افرادی مثل مرحوم احمد قابل در این

سال ها به این نتیجه رسیده اند که : پوشش سرو گردن بانوان از نظر

اسلام واجب نیست.

*مخالفان اسلام نهج البلاغه را زیر سوال می برند و می گویند کسی

که خود را قرآن ناطق معرفی می کند در سخنانی پس از پایان جنگ

جمل آورده است: مردم! ایمان زنان ناتمام است بهره آنان ناتمام خرد

ایشان ناتمام. نشانه ناتمامی معذور بودنشان از نماز و روزه است به

هنگام عادتشان و نقصان بهره ایشان از نصف بودن سهم آنان از میراث

است و نشانه ناتمامی خرد آنان این که گواهی دو زن چون گواهی یک

مرد به حساب رود پس از زنان بد بپرهیزید و مواظب خودتان باشید تا در

کار زشت طمع نکنند و در کار نیک هم از آنان اطاعت ننمایید!

آیت الله جوادی آملی در کتاب زن در آیینه جمال و جلال ذیل عنوان

شبهه نقصان ایمان زن به روایت نهج البلاغه پرداخته اند و درباره

پندهای چندگانه این روایت سخن می گویند و در بعضی موارد این

روایت را پذیرفته اند و توضیح داده اند این ستایش ها و نکوهش ها

موضعی و مقطعی است و ناظر به شخص عایشه است نه کلیت

زنان. و می گویند منظور حضرت علی این نیست که چون سهم ارث زن

نسبت به مرد کمتر است پس از ارزشی کمتر نسبت به مرد برخوردار

است. ایشان معتقدند اساساً خود قرآن برابری دو زن با یک مرد در

شهادت را به علت یادآوری می داند و هرگز نمی گوید نقصان عقل زن

دلیل این مسئله در باب شهادت شده است.

همچنین آیت الله صانعی معتقد است نقص عقلی زن با منطق قرآن

سازگار نیست چون خداوند پس از خلقت هر دو جنس فرموده است:

فتبارک الله. و ایشان می گویند: منشا مساله نقص زن از فقه اهل

سنت است و ریشه اش هم مظلومیت حضرت زهرا است.

علامه طباطبایی در کتاب المیزان آورده است از آنجا که مرد از نظر

تعقل بر زن فضیلت داده شده است در امر ارث چنین تفاوتی پدید

آمده است و البته این فضیلت کرامتی را به دنبال ندارد و آن فضیلتی

که ریشه کرامت است و اسلام به آن توجه دارد تنها تقواست.

 و عده دیگری از موافقان اسلام استدلال های آیت الله جوادی آملی و

صانعی را زیر سوال می برند و می گویند روایاتی که درباره ناقص بودن

زنان گفته می شود به خاطر این است که مردان قدرت تعقل بیشتری

دارند و زنان قدرت احساسات بیشتری.

خانم آذر منصوری هم دیدگاه متفاوتی دارد و می گوید: سید رضی که

نهج البلاغه را جمع بندی کرده دارای شخصیتی زن ستیز بوده است.

همچنین ابوالحسن بنی صدر در سال 1358 در جمع دانشجویان

دانشگاه شریف درباره قول منتسب به حضرت علی اینگونه اظهار نظر

کرد که اگر به فرض هم علی چنین فرموده باشند حکمی از احکام دین

نیست و اینجانب با آن مخالفم، امام صادق (ع) هم فرموده اند: ما را

انتقاد کنید قول ما را با قرآن بسنجید اگر نخواند بزنیدش به دیوار.

 *منتقدان دین به تعدد زوجین در اسلام اعتراض دارند و امام حسن را که

شایعه شده 250 تا 300 زن داشته و پیامبر اسلام را که تعدد زوجین 

داشته است را زیر سوال می برند و اعتقاد دارند حقوق زن زیر پا 

گذاشته شده است و با مثال از قسمتی از آیه 223 سوره بقره که در

 آن آمده است:زنان کشتزار شمایند.برای کشت به آنها نزدیک شوید.

و همچنین سوره نساء که جواز چند همسری را به مردان داده است

اسلام را به ظلم به زنان متهم می کنند و می گویند چرا اسلام شهوت

را برای مردان می پسندد ولی برای زن ها نهی می کند؟ خانم نادین

البدیر روزنامه نگار زن عربستانی در مقاله ای در مجله مری کلر با عنوان

چند همسری در اسلام معتقد است باید به زنان نیز اجازه داده شود

چند شوهر داشته باشند!

در سوی دیگر طرفداران اسلام و شیعه ضمن اینکه به شدت تعداد

بسیار زیاد زنان امام حسن مجتبی را تکذیب می کنند یکی از اهداف

ازدواج های پیامبر و امام حسن را سیاسی و تبلیغی می دانند و

اعتقاد دارند در محیطی که جنگ و خونریزی و غارت رواج داشت بهترین

عامل بازدارنده از جنگ ها و وحدت پیوند زناشویی بود و همچنین می

گویند پیامبر اسلام و ائمه هدفشان از خیلی ازدواج ها تنها سرپرستی

بوده است نه برقراری رابطه. و درباره تعدد زوجین در اسلام می گویند:

میزان تولد دختران غالباً بیشتر از پسران است و تکیه بر تک همسری

باعث می شود عده ای از زنان تا آخر عمر مجرد بمانند.

و در طول تاریخ همواره بر اثر حوادثی چون جنگ تعداد بیشماری از

مردان تلف می شوند و همسران آنان بی سرپرست می گردند.

و یکی از دلایل دیگری که می آورند این است که زن ها در برابر بیماری

مقاومت بیشتری دارند پس تلفات جنس مرد بیشتر است.

و بعضی هم اینگونه می گویند که اسلام شرط داشتن چند همسر را

رعایت عدالت دانسته است پس اگر مردی بیم دارد که نتواند میان زنان

خود به عدالت رفتار کند نباید یک زن بیشتر بگیرد.

و درباره مخالفت با چند شوهری زنان! می گویند با توجه به اینکه انگیزه

اصلی مردان در ازدواج ارضای نیازجنسی است در حالی که این انگیزه

در اغلب زنان عاطفی است و با توجه به اینکه نیاز جنسی زنان پس از

ازدواج برآورده می شود و کمرنگ ولی در مردان این نیاز امری مداوم

است پس تعدد زوجین تنها برای مردان است و می گویند چند شوهری

نه با تمایلات و خواسته های مرد موافقت داشته است نه با خواسته ها

و تمایلات زن.

و عده ای دیگر هم معتقدند که اسلام تعدد زوجات را ابتکار نکرد بلکه

آنرا از طرفی محدود ساخت و برای آن حداکثر قائل شد و از طرف دیگر

قیود و شرایط سنگینی برای آن مقرر کرد.

نویسنده غربی به اسم گوستاولوبون در کتاب تاریخ تمدن اسلام و عرب

رسم تعدد زوجات را به خاطر آب و هوا می داند!

البته افرادی مثل امام موسی صدر اعتقاد داشتند که تعدد زوجین

امروزه قابل قبول نیست و مربوط به زمان پیامبر است که جنگ و

خونریزی زیاد بوده است و همچنین مربوط به زمان های خاصی است.

حسن یوسفی اشکوری پژوهشگر دینی هم اعتقاد دارد: اسلام تحدید

زوجات کرده نه تعدد زوجات در جایی هم که قرآن تعدد زوجات را مطرح

کرده مانند آیات اول سوره نساء، زنانی که فرزندان یتیم دارند مورد نظر

بوده اند. و در جای دیگری از قرآن هم آمده که شما هرگز نمی توانید

عدالت را رعایت کنید.

*منتقدان و معترضین به دین اسلام حکم اسلامی ازدواج موقت را زیر

سوال می برند و آن را نوعی کلاه شرعی برای روسپیگری می دانند

و می گویند موجب نقض حقوق کودک حاصل از صیغه و از هم

پاشیدگی خانواده هاست.

فاطمه صادقی معتقد است صیغه می تواند موجب انقیاد برخی زنان

شود اما در عین حال مشکلات دسته ای دیگر از زنان را حل کند و

نکته این است که ازدواج موقت چه نفعی برای زنان دارد. او همچنین

درباره فلسفه رایج درباره صیغه در گذشته و موافقان فعلی ترویج آن

هشدار می دهد و بررسی کارشناسان را ضروری می داند.

مینو محرز پزشک متخصص ایدز معتقد است: از آنجایی که در ازدواج

موقت فرد محدود به یک شریک جنسی نمی شود احتمال شیوع

بیماری های مقاربتی افزایش می یابد.

هر چند فقهای اهل سنت با ازدواج موقت مخالفند ولی فقهای شیعه

به شدت از آن دفاع می کنند! و می گویند: اسلام برای کسانی که

شرایط ازدواج دائم را ندارند و نمی توانند خویشتن داری کنند ازدواج 

موقت را ارائه می کند و با این کار هم نیاز جنسی و عاطفی مردان و

زنان را تامین می کند و هم راه های سوء استفاده را از بین می برد.

و همچنین اعتقاد دارند که در احکام ازدواج موقت هم عدالت و 

مساوات کامل است.

حرف طرفداران اسلام این است که هدف از ازدواج موقت رواج هوس

بازی و چند همسری نیست بلکه دفاع از زن و حقوق اوست و

جلوگیری از تن فروشی اوست.

طرفداران ازدواج موقت از پیشنهاد های راسل فیلسوف انگلیسی و

قاضی آمریکایی دادگاه نوجوانان قاضی لیندسی یاد می کنند که

پیشنهاد تعریف انواع مشابهی از ازدواج به نام ازدواج موقتی یا زناشویی

رفاقتی را برای جوانان و دانشجویان کرده بودند.

فائزه هاشمی از کسانی است که تحت شرایطی ازدواج موقت را

می پذیرد ایشان در مصاحبه با روزنامه شرق گفت:در صورتی که جایگاه

زنان و حق و حقوق آنان به درستی دیده شود و از طرفی دیگر جامعه

نیز آن را بپذیرد با ازدواج موقت موافق هستم.

ذکر این نکته هم بد نیست که بحث صیغه در ایران در حدود سال 70 با

سخنان اکبر هاشمی رفسنجانی رییس جمهور وقت که صیغه را به

عنوان راهکاری برای مقابله با معضلات جنسی جوانان مطرح کرده بود

دامن زده شد.

*یکی دیگر از ایراد هایی که به ازدواج می گیرند این است که چرا نظر

پدر در ازدواج دختر شرط است و اگر هم این امر را قبول کنیم چرا نظر

مادر شرط نیست و چرا در ازدواج پسر نظر پدر شرط نیست؟

و موافقان نظریات اسلام در مورد زنان اینگونه دفاع می کنند که این

مسئله به خاطر غلبه احساسات و حدت و تندی در دختر است و 

می گویند با توجه به اینکه زن نوعاً در 9 سالگی صلاحیت ازدواج  را

دارد پس دختر در سنین پایین تر نیازمند مشورت بزرگترها به ویژه پدر

هستند و چون مادر خود از صنف زنان است و احساسات و عواطف در

آنها بر تعقل و اندیشه غالب است نظر آنها شرط نیست و همچنین

اعتقاد دارند که چون پسران در سنینی نیاز به ازدواج دارند که معمولاً

به حد رشد فکری و کمال رسیده باشند (15  سالگی به بعد) اذن پدر

شرط نیست.

گروهی از فقهای ما اعتقاد دارند که شعاع و نفوذ ولایت پدر تا هنگامی

است که فرزندان در حال قبل از بلوغ یا در حال سفاهت و جنون باشند

 گرچه برخی از همین فقها مانند آیت الله گلپایگانی احتیاط را در اجازه

 می دانند.  

*آیت الله مطهری در بحثی اعتقاد دارد اسلام بزرگترین خدمات را نسبت

به جنس زن انجام داد و می گوید: خدمت اسلام به زن تنها در ناحیه

سلب اختیارداری مطلق پدران نبوده است و می گوید به طور کلی

اسلام به زن حریت داد شخصیت داد استقلال فکر و نظر داد و حقوق

طبیعی او را به رسمیت شناخت.

همچنین دکتر شریعتی در کتاب زن مسلمان می نویسد: در طول تاریخ

هر وقت اسلام به معنی راستین وجود داشته زنان نیز در رشته های

علمی و در زمینه های ادبی و نقش های اجتماعی بزرگترین استعداد

را نشان داده اند.

آیت الله طالقانی هم در هنگام حیات در اظهار نظری جالب گفته بود در

اسلام به قدری حق به زنان داده شده که باید مردان قیام کنند و مطالبه

حق نمایند! 

خانم شیرین عبادی جزء افرادی است که معتقدند حقوق زن با اسلام در

تناقض نیست.

 همچنین مسلمانان می گویند اسلام زنده به گور کردن دختران را کنار

گذاشت.

و عده دیگری هم اعتقادشان این است که وقتی اسلام بهشت را زیر

پای مادران قرار داده است پس برای زنان احترام زیادی قائل است. 

اما فردی مثل وینستون چرچیل نخست وزیر بریتانیا در جنگ جهانی دوم

در کتاب سال 1899 اش به نام جنگ رود مسلمانان را نسبت داد به

تعصب دیوانه وار و بی تفاوتی مصیبت آمیز و بردگی زنان و تلاش برای

اجبار دین به دیگران به زور.

و مخالفان اسلام اعتقاد دارند قوانین این دین در همان زمان حضرت

محمد ارتجاعی و غیر انسانی بوده چه رسد به این زمان!

و بعضی هم اینگونه می گویند که اسلام زن را به عنوان انسان کامل به

رسمیت نمی شناسد بلکه نصف انسان محسوب می شود.

و دیدگاه دیگری که گفته می شود این است که از دید اسلام زن فقط

یک جسم است برای تخلیه ارضای جنسی و کلفتی شوهر و نگهداری

از فرزندان وی بدون ارائه سکس هیچگونه دستمزدی ندارد.

همچنین اوفیلیا بنسون و جرمی استنگروم سردبیران یکی از معروف

ترین سایت های منکر خدایان در کتاب آیا خدایان از زنان متنفرند؟

ریشه های زن ستیزی در جهان را خشم خدایان نسبت به زنان

می دانند. بنسون اعتقاد دارد: مذهب ضرورتاً سازنده و بر پا کننده

ایده ها و قوانین زن ستیز نیست ولی با مغشوش و متوهم نگه داشتن

قوانینی که در این زمینه ارائه می دهد به سنت های رفتاری زن آزار در

جوامع نوعی قداست مذهبی می بخشد.

 

*یکی دیگر از اعتراضات به اسلام این است که چرا دین اسلام در همه

جا زنان را مقصر می داند و مردان تبرئه می شوند.

و می گویند سوره نساء مانیفست کلی اسلام در مورد زنان است که

در حالی که به نام زنان است در آن بیشترین توهین ها به زنان شده

است.

و دیدگاه دیگر این است که قرآن هویتی مذکر دارد.

این در حالی است که اسلامگرایان اعتقاد دارند خداوند هیچگونه

تبعیضی بین زنان و مردان به کار نبرده است و با مثال از آیه های قرآن

به خصوص آیات 21 سوره روم- 13 سوره حجرات- 37 سوره نساء

آیه 7 سوره نساء- آیه 195 سوره آل عمران- آیه 187 سوره بقره

آیه 35 سوره احزاب- آیه 11 سوره حجرات- و همچنین سخنان حضرت

محمد در حجته الوداع که فرمود:هان ای مردم! خدای شما یکی است

و پدر و مادر همه شما یک نفر است و همه مردم در روزگار گذشته و

امروز مانند دندانه های شانه مساوی و برابرند و ملاک فضیلت تقوا و

پرهیزگاری است از دین خود به شدت دفاع می کنند.و می گویند

اسلام با تساوی حقوق زن و مرد مخالف نیست بلکه با تشابه حقوق

آنها مخالف است.

پژوهشگری چون عبدالعلی بازرگان هم می نویسد که تعداد واژه های

رجل به معنی مرد و امراة به معنی زن در قرآن به طور مساوی 24 بار

آمده است.

و کلاً طرفداران دین اینگونه می گویند که قرآن عنصر جنسیت را در

حقیقت انسانی دخیل نمی داند و بسیاری از خطاب های قرآنی متوجه

حقیقت انسانی اند و حتی در مواردی که از نظر محاورات عام زبان عربی

خطاب با ضمیر مذکر بیان شده بیان قرآن به گونه ای است که ظهور

کلام را متوجه حقیقت انسانی می کند.

البته بد نیست تا نظر آیت الله مصباح یزدی را نیز بخوانیم: برخی

می پرسند چرا خطاب های قرآن اکثراً جمع مذکر است، افرادی که با

زبان ادبیات عرب آشنایی دارند می دانند که عرب در اجتماعی که زنان و

 مردان حضور داشته باشند با ضمیر جمع مذکر همگان را مورد خطاب

قرار می دهد.

*از ایرادهایی که مخالفان نسبت به اسلام دارند این است که می گویند

ارتباط جنسی بدون اینکه همسر علاقه داشته باشد تجاوز محسوب

می شود ولی دین اسلام می گوید زن باید همیشه آماده رابطه باشد.

اندیشمندان اسلامی درباره این موضوع اینگونه می گویند که همه این

توصیه ها برای این است که اجتماعات خانوادگی از خطرات هم

پاشیدگی مصون و محفوظ بماند.

*از انتقادات پر شمار دیگر که مخالفان نسبت به اسلام دارند این موضوع

می باشد که چرا حق طلاق برای زن قائل نشده است؟ و آن را تحقیر و

توهین نسبت به جنس زن می دانند و می گویند اسلام زن را صاحب

اراده و میل و آرزو نمی شناسد و او را در ردیف اشیاء می داند نه

اشخاص. اسلام مرد را مالک زن می داند و طبعاً به او حق می دهد هر

وقت بخواهد مملوک خود را رها کند.

ولی عده ای از مسلمانان معتقدند با وجود اینکه معترفند مردان 

هوسران از قدرت خود در طلاق سوء استفاده می کنند ولی اعطای

حق مساوی در این امر به زنان  راهکار مناسبی نیست زیرا باعث

افزایش طلاق می شود که اسلام به شدت با آن مخالف است. و عده

ای دیگر باز هم فرق تساوی و تشابه را مطرح می کنند!

شهید مطهری هم در کتاب نظام حقوق زن در اسلام می نویسد: طلاق

حق طبیعی مرد است اما به شرط اینکه روابط او با زن جریان طبیعی

خود را طی کند.

سخنی هم از امام صادق امام ششم شیعیان روایت شده که: هر

کسی زنی دارد و او را نمی پوشاند و نفقه او را نمی پردازد بر پیشوای

مسلمین لازم است که آنها را به وسیله طلاق از یکدیگر جدا کند.

ذکر این نکته هم لازم است که در قانون مدنی ایران زن در 12 مورد حق

طلاق دارد و در ذیل ماده 1119 قانون مدنی ذکر شده علاوه بر 12 مورد

در صورت موافقت همسر می تواند موارد دیگری را جزء شروط ضمن

عقد پیش بینی کند.

*در اینجا به یکی دیگر از اختلافات اشاره می کنم، منتقدان دین اسلام

می گویند چرا شهادت دو زن با یک مرد مساوی است؟! 

حرف مدافعان این است با توجه به اینکه مردان بیشتر از زنان دست

اندرکارهستند و مردان بیشتر در اجتماع حضور دارند و با وقایع اجتماعی

بیشتر مانوسند بیشتر و بهتر در معرض اطلاعند مثلاً در یک دعوا پس از

چند دقیقه مردان اطراف آنها را گرفته و آنها را جدا می کنند و اینجا اگر

قتلی و جراحتی رخ دهد مردان بهتر می توانند شهادت دهند.

از طرفی آنها می گویند زنان از نظر روانشناسی از روحیه لطیف تری

برخوردارند و احساسی تر هستند بنابراین سریع تر مطلبی را قبول

می کنند و زودتر تحت تاثیر قرار می گیرند.

 آقای شیخ محمد عبده در این باره می گوید: آیه 282 سوره بقره که

مربوط به شهادت زنان در دین است اشاره به زن های زمان نزول دارد و

چنین حکمی بعید است که زنان امروز را در بر گیرد.

آیت الله منتظری هم نظری شبیه به آقای عبده دارد: این تعلیل به طور

همیشگی در همه زنان مصداق نخواهد داشت.

در کشور مصر شورای حقوقی زنان در این سال ها خواستار برابر شدن

شهادت زنان و مردان در دادگاه های این کشور شد که علمای الازهر

آن را خلاف قرآن و اسلام دانستند.

*معترضان به دین اسلام از نصف بودن ارث زنان نسبت به مردان انتقاد

می کنند و از آن به عنوان پایین آوردن ارزش زنان یاد می کنند.

اما طرفداران دین اسلام اینگونه دفاع می کنند که نصف شدن ارث زنان

به معنای نصف بودن شخصیت و ارزش زنان نیست و آنها می گویند

سهم زنان که هیچ مسئولیت اقتصادی بر دوش ندارند کاملاً منصفانه

 است.

*مخالفین اسلام همچنین نصف بودن دیه زنان نسبت به مردان را زیر

سوال می برند.

در این باره بعضی می گویند مسئولیت اقتصادی و اداره خانواده به

عهده مرد است و چون دیه به عنوان غرامت و جبران بخشی از خلاء

ایجاد شده در خانواده است پس نصف بودن دیه قابل قبول است.

و عده ای دیگر استدلال جالبی دارند:نصف بودن دیه زن به سود زنان

است! زیرا به طور معمول دیه مرد به زن و بچه ها و دیه زن هم به

شوهر و بچه ها پرداخت می شود.

*همچنین درباره یک موضوع دیگر از دیه مخالفان اسلام اعتراض دارند

که چرا وقتی مردی یک زن را به قتل می رساند برای مجازات مرد باید

نصف دیه او پرداخت شود ولی وقتی زنی یک مرد را به قتل برساند

نیازی به پرداخت دیه نیست.

آیت الله سید محمد موسوی بجنوردی اعتقاد دارد این در فقه ما هست

ولی جزء خطوط قرمز نیست و می گوید: در مواردی که خانواده ندارند

حکومت باید دیه را بپردازد.

که در این باره بحث هایی صورت گرفته است که گویا هنوز به طور

قطعی تصویب نشده است.

برخی کارشناسان حقوقی هم می گویند که در ماجرای قصاص مرد

اسیدپاش به آمنه بهرامی که می بایست نصف دیه او را پرداخت

می کردند درمانده بودند!

*یکی دیگر از اختلافات فراوان مدافعین اسلام و مخالفان آن این است

که خانم محبوبه سردبیر نشریه فرزانه به عنوان یک فمنیست اسلامی

بیان می کند: تفاوت بین زن مدرن غربی و فمنیسم سکولار با جریان

فکری ما در تفاوت میان اعتقاد به اصالت انسان یا اصالت خدا است.

در حالی که دسته اول برای فردیت یافتن زن مبارزه می کنند گروه دوم

برای اثبات عبودیت برای خدا می جنگند.

و همین جا منشاء اختلاف بین آنهاست زیرا مخالفین می گویند: دینی

که بر اساس بندگی بنا شده چه ارزشی برای انسان و چه ارزشی

برای حق و حقوق زنان قائل است؟

 *از شبهات مخالفان نسبت به دین الهی حکم سنگسار است و

می گویند دینی که ادعای رافت دارد چرا حکم خشنی به اسم

سنگسار دارد؟

در سوی دیگر موافقین دین الهی قرار دارند که اینگونه می گویند: حکم

سنگسار برای نشان دادن سنگینی زنای محصنه و آثار تخریبی آن در

ساختار شخصیتی فرد و جامعه است و می گویند غربی ها مایلند تا

زنای محصنه زیاد شود تا اسلامی باقی نماند.

 البته حکم سنگسار قرار بود از قانون مجازات اسلامی حذف و اعدام

جایگزین آن شود که با مقاومت شورای نگهبان گویا هنوز به طور محدود

اجرا می شود.

آیت الله صانعی هم اعتقاد دارد اجرای حکم سنگسار در زمان غیبت

امام معصوم جایز نیست.

عده ای از مسلمانان هم به این روایتی که از عمر خلیفه دوم اهل

سنت نقل شده اکتفا می کنند که: مبادا بر اثر سخن آنان که

می گویند در کتاب خدا برای زنا دو نوع حد نمی بینیم از سنگسار

دست بردارید.

*درباره بحث نگاه اسلام به زن با دو دانشجو همکلام شدم.خانم ع.ا

دانشجوی کارشناسی ارشد رشته روانشناسی به سوال من اینگونه

پاسخ داد که اسلام دینی علیه خانم ها نیست و اگر احکام به درستی

بر اساس ریشه عربی و همه شرایط تفسیر شود به این نتیجه خواهیم

رسید. اما دانشجوی دیگر می گفت:امروزه زنان و مردان برابرند و

قانون های زمان پیامبر به خاطر این بوده که آن زمان دوره تحجر بوده

است!

 

*از دیگر بحث های مطرح شده توسط ضد دین ها اعتراض نسبت به آیه

3 سوره نساء و آیات 1 تا 6 سوره مومنون است که در آن کنیز مانند

همسر بر مرد حلال است و می توان با او رابطه جنسی برقرار کرد.

 

و دیدگاه موافقین بدین صورت است:وقتی اسلام برده ها را از مرگ

حتمی نجات داد در مقابل تسهیلات برای او به تنظیم سایر حالات و

شئون او پرداخته تا با حفظ حرمت اسیران منفعت مالکان را تضمین

کند. و به مالکان هم اجازه نداده تا زیاده روی کنند و قالب قانونی 9

ماده ای گذاشته است که از مهمترین آنها این است که مالک کنیزش

را به ازدواج شخص دیگر در نیاورده باشد و قبلاً با کسی نزدیکی نکرده

باشد.

و دلیل دیگر آنها این است که در آن زمان نظام برده داری روش مناسبی

برای اداره امور بود و اسلام نمی توانست تغییر اساسی به وجود بیاورد

ولی با وضع قوانینی در تامین حقوق افراد تلاش کرده است.

 

و عده دیگری طبق آیات قرآن اینگونه آورده اند:هر کس از شما از نظر

مالی نمی تواند زنان آزاد را به همسری خود در آورد پس با دختران

جوانسال با ایمان که شما مالک آن هستید ازدواج کنید پس آنان را با

اجازه خانواده شان به همسری در آورید و مهرشان را به طور پسندیده

به آنها بدهید و اگر آنها مرتکب فحشا شوند مجازات آنها نیمی از زنان

آزاد است. و صبر کردن برای شما بهتر است طبق این آیه اگر با کنیز

ازدواج نکنید بهتر است و آیت الله مکارم هم اعتقاد دارد: ازدواج کنیز با

فرد آزاد تنها در صورت ضرورت و عدم دسترسی به ازدواج با زنان آزاد

مجاز است و حتی بعد از ازدواج صاحب کنیز هیچگونه ارتباط جنسی با

او نمی تواند داشته باشد. 

*یکی دیگر از حرف های مخالفان این است که چرا دختران در 9 سالگی

به سن بلوغ می رسند و آن سن برای آنها آغازگر دوران مسئولیت

جزایی است و آن را مغایر با اعلامیه حقوق بشر می دانند.

مرکز مطالعات حوزه علمیه قم اینگونه دفاع می کند که دختر در سن 9

سالگی استعداد و قابلیت روحی و روانی برای دریافت غذای روح را

پیدا می کند که این نشاندهنده کمال و فضیلت بیشتر اوست نه ظلم

به او.

بعضی هم اعتقاد دارند که بلوغ دختران بیش از آنکه مسئله ای

تشریعی باشد حقیقتی تکوینی است. صاحب جواهر در این باره

می گوید: بلوغ مانند عبادات امری شرعی نیست بلکه پدیده ای

طبیعی است.

آیت الله صانعی یکی از مراجعی است که سن بلوغ دختران را از 9

سالگی به 13سالگی افزایش داده است.

 

از موضوعات دیگر مورد جدل حرام بودن شنیدن صدای زن به صورت آواز

یا ترانه در اسلام است که می گویند به دلیل احتمال ایجاد تحریک

شهوانی در مردان است و مخالفان می گویند مگر تعداد مردانی که از

شنیدن صدای زن تحریک می شوند چقدر است که اسلام این امر را

حرام کرده است.

ولی موافقان می گویند اتفاقاً نوع مردها با شنیدن صدای آواز زن تحریک

می شوند و می گویند نوع خلقت زن ها به گونه ای است که حتی

گاهی صدای عادی آنان هم موجب جلب توجه مردان خصوصاً آنهایی که

دل بیمار دارند می شود. و روایتی هم از امام رضا نقل می کنند که از

آن حضرت در مورد خرید و فروش کنیز آواز خوان سوال شد که: مردی

 کنیزی دارد که او را با آواز خود مشغول می کند پولی که از محل

فروش او بدست می آید مانند پولی است که از محل فروش سگ

بدست می آید و حرام است.

بعضی مراجع با شرایطی صدای زن را حائز می دانند.

* مخالفان  دین اسلام را اینگونه سوال می برند که چرا در 4 مورد تنبیه

زن را مجاز دانسته است؟ 1- زمانی که زن زیور نپوشد در حالی که

خواست همسرش است؟ 2- زمانی که مرد او را جهت آمیزش جنسی

فرا بخواند و زن بدون عذر معقول خودداری ورزد. 3- زمانی که به او

دستور داده شود جهت عبادت غسل کند و او سرباز زند. 4- هنگامی

بدون رخصت شوهر از خانه بیرون رود.

ولی طرفداران اسلام می گویند منظور در مورد نشوز است و نشوز آن  

است که زن در مقابل تکالیف اختصاصی اش یعنی تمکین و عفاف

بدون هیچ عذر موجه سرپیچی کند.اگر زن از انجام کارهای خانه و 

بچه داری سرباز زند شارع مقدس هیچ حقی برای مرد قرار نداده 

است. و همچنین خداوند برای تنبیه زن از ملایمترین راه ها شروع 

کرده که در صورت تاثیر گذاری مراتب بالاتر پیشنهاد نمی شود. و

می گویند زدن در مرتبه آخر هم حدودی دارد همانطور که علامه

مجلسی در بحارالانوار در روایتی نقل کرده است: زدن باید با وسایلی

چون مسواک باشد آنهم با مدارا و ملایمت.

و این را هم می گویند که این قوانین وضع شده تا مشکل در داخل خانه

حل شود.

و آقای حامد کرزای رییس جمهور افغانستان هم اعتقاد دارد: دین

مقدس اسلام خشونت علیه زنان را به طور واضح منع نموده است.

 *از ایراد های دیگر نسبت به اسلام این است که چرا زنان برای خروج از

خانه نیاز به اجازه شوهر دارند؟ و شوهر مثل زندانبان است؟

طرفداران اسلام اعتقاد دارند یکی از دلایل آن برای مصونیت خود زنان

است و می گویند با توجه به آسیب پذیری زنان در محافل به مردان این

حق داده شده است و اینگونه توجیه می کنند که حق خروج زن

توسط شوهر تنها برای مواقعی است که هیچ ضرورت عقلی و شرعی

در کار نباشد.

البته عده ای اعتقاد دارند که مردان هم باید از نظر اخلاقی همسران

خود را در جریان کار خویش قرار دهند.

همچنین طبق فتوای آیت الله خمینی اگر در ضمن عقد نکاح  شرط

شود زن حق خروج از منزل را دارد بعد از ازدواج شوهر نمی تواند از

خروج زن جلوگیری کند مگر اینکه مفسده ای در بین باشد.

*اعتراض دیگر به حق تضییع شده زنان در داشتن حق اشتغال با اجازه

مردان است.

دکتر مصطفی سباعی می گوید: تا وقتی بر شوهر شرعاً واجب است

نفقه بدهد زن حق کار کردن ندارد! دلیل دیگر این است که زن از فریب

و مکر مردان در امان بماند و در این باره مخالفان می پرسند آیا مردان

هیچ کاری جز مکر زنان در محیط کار ندارند؟! و آیا آنقدر زنان کم خرد و

ساده اند که به بازی گرفته شوند؟

آقای محسن کدیور معتقد است نفقه را منحصراً بر عهده مرد دانستن

قابل دفاع نیست در صورتی که زن خارج از خانه کار نکند نفقه به عهده

مرد خواهد بود.

آیت الله سیستانی هم می گوید اگر قبل از ازدواج زن طبق قرارداد

شرعی استخدام شده و یا در هنگام ازدواج شرط کرده در این جهت آزاد

باشد شوهر نمی تواند او را منع نماید.

عده ای اینگونه می گویند که طبق قرآن زن قانوناً شایستگی دارد

پیمان ببندد و خرید و فروش و رهن و ... کند پس قرآن مخالف کار زنان

نیست و همچنین این را می گویند که در زمان پیامبر که آغاز پیدایش

اسلام بود زن به حضور در فعالیت ها و به عهده گرفتن وظایف و مناصب

فرا خوانده شد.

مشکل در دنیای امروز شاید با این مثال واضح تر گردد که دادگاهی در

مصر در یک پرونده حکمی صادر کرد مبنی بر این که یکی از استادان زن

متخصص در فیزیک اتمی باید در برابر تمایل همسرش به بچه دار شدن

تمکین کند ولو اینکه این تمکین به از بین رفتن کار پژوهشی و سمت

آموزشی او در دانشگاه منجر شود. بعضی می گویند وقتی خود زن

تمایلی به بچه دار شدن ندارد قاضی می توانست زن را مخیر سازد یا

تمایل همسرش را برآورده کند یا طلاق بگیرد نه اینکه او را موجودی

بیولوژیک و بدون اختیار ببیند که می توان برای او تصمیم گرفت.

شیخ عبدالعزیز بن باز ( رییس شورای تحقیقات و فتوای عربستان)

فتوا داده است که کار زن از بزرگترین وسایل زناست!

 

*از حرف های مخالفان اسلام  این است که چرا بانوان نمی توانند

قاضی شوند؟

حجت الاسلام قرائتی اعتقاد دارد: خداوند زن را برای تربیت نسل

آفریده است که به مهربانی و دلسوزی سرشار نیاز دارد که در وجود زن

به ودیعه گذارده که این احساسات و عاطفه در قضاوت خطرناک است.

علامه حلی هم در کتاب قواعد به صراحت مرد بودن را جزء شرط

قضاوت می داند.

در این باره باید گفت آقای دولت آبادی دادستان تهران در حاشیه

مراسم معارفه سرپرست دادسرای ناحیه 6 خارک در جمع خبرنگاران

اظهار داشت: در اسفند گذشته یک هیئت 5 نفره از قضات زن به

زندان اوین اعزام شدند که نتیجه آن این است که از 900 زندانی زن

124 نفر پس از یک ماه آزاد شدند و اینجاست که مخالفان قضاوت زنان

می گویند این نشان می دهد زنان احساساتی هستند و نمی توانند

قاضی خوبی باشند و اعتقاد دارند اگر زن های آزاد شده بی دلیل

زندانی شده باشند پس قوه قضاییه باید فکری به حال قضات مرد خود

بکند!

اکرم پورنگ قاضی بازنشسته دیوان عالی کشور در این باره می گوید:

مردان هم انسان های سنگدل و بی عاطفه ای نیستند و موضوع

احساسات نمی تواند مانعی برای تصدی امر قضا باشد زیرا برای

قضاوت کردن شرط مهم عدالت لازم است.

 

*دکتر حسن ابراهیم حسن در کتاب تاریخ سیاسی اسلام زیر عنوان زن

در روزگار جاهلیت می نویسد: (از مطالعه اشعاری که از روزگار

جاهلیت به جا مانده به خوبی معلوم می شود در آن عصر زن از آزادی

نصیب داشته و کارهای مهم به مشورت او انجام می گرفته و به طور

کلی مناسبات اجتماعی مرد با همسر خود خیلی بهتر از آن بوده که

ما تصور می کنیم و هنگامی که سخنوران می خواستند قصایدی در

ذکر فضایل قوم خویش بسازند از زنان نیز سخن می آوردند.) و با این

تعابیر بعضی نتیجه می گیرند که زندانی کردن زنان در خانه ها یک 

پدیده اسلامی است. 

همچنین مرتضی راوندی در رابطه با موقعیت اجتماعی زنان ایران قبل

از اسلام می گوید به طوری که از نقوش و الواح که از عهد باستان به

 دست ما رسیده بر می آید که زنان ایران قبل از حمله عرب از حقوق

و آزادی های بیشتری برخوردار بودند.

جرجی زیدان هم معتقد است زن عرب قبل از اسلام با عفت و شرف

زندگی می کرد که به نظر او بعد از نهضت اسلامی به تدریج از حقوق

و اختیارات زن کاسته شد.

مرحوم هاله سحابی که گفته می شد قرآن پژوه بوده است اعتقاد

داشت چون قرآن به زن خطاب نکرده نمی توان از آن برای زنان حکم

استخراج کرد.

در سوی دیگر:

شهید بهشتی می گوید هیچ دلیل معتبر اسلامی سراغ ندارم که زن

را کم ارزش بشمارد به این جهت که زن است و مرد نیست.

آیت الله خامنه ای رهبر ایران معتقد است بر خلاف غرب نظر اسلام

درباره خانواده و جایگاه زن بسیار روشن است و پیامبر گرامی اسلام و 

ائمه اطهار در سخنان مختلف بر این جایگاه رفیع تاکید کرده اند.

حسن روحانی رییس جمهور جدید ایران هم اینگونه می گوید که از

دیدگاه اسلام زن و مرد دارای برابری کامل هستند.

خانم مهدیه الهی قمشه ای استاد دانشگاه در همایش تهران و خانواده

در فرهنگسرای خاتم در اظهاراتی جالب گفتند: پیامبر اکرم اولین مدافع

حقوق زن در دنیا بود، از این رو اگر بخواهیم نگاهی به مکتب فمینیسم

بیاندازیم می توانیم پیامبر ( ص ) را بنیانگذار این مکتب بدانیم!

 خانم زینب واعظی کارشناس ارشد حقوق و نویسنده و پژوهشگر در

 امور زنان دین اسلام را نجات دهنده و احیا کننده حقوق از دست رفته 

 زنان خوانده است. وی می گوید در وصیت علی بن ابی طالب به

فرزندش حسن مجتبی آمده است: زن را در کاری که با مقام او 

سازگار نیست دست مده که زن خوشبو است نه قهرمان.   

 

در این نوشتار سعی شد تا دیدگاه های مختلف مورد بررسی قرار گیرد

که شما نیز می توانید با بیان دیدگاه های خود در رسیدن به یک نتیجه

خوب به هم کمک کنیم.