اسلام-همراه با زن یا ضد زن؟

با سلام به تمام دوستان، ابتدا پیشاپیش فرا رسیدن ماه مبارک رمضان

رو به تمام مسلمانان تبریک میگم و  از آنجا که ماه رمضان فرصت خوبی

است تا دین خدا را بهتر بشناسیم و تنها اینگونه نباشد که دین را از

پدران و مادران خود به ارث برده باشیم و هیچوقت درک درستی از

دستورات اسلام پیدا نکنیم تصمیم گرفتم این کار تحقیقاتی را انجام

دهم.

در این مطالعه کاملاً بی طرفانه این موضوع بررسی شده که آیا اسلام

دینی ضد زنان است یا قوانین آن بیطرفانه است که زنان با انجام

دستورات آن به کمال خواهند رسید؟ برای این کار از سایت ها و

کتاب های مختلف استفاده شد و  نظرات افراد مختلف هم پرسیده 

شد و هیچگونه نظر شخصی در متن نیامده است از تمام شما

بزرگواران دعوت می کنم با خواندن این پست نظرات ارزشمند خود را

درباره مطالب مطرح شده بیان بفرمایید. قبل از خواندن از طولانی بودن

آن جداً عذرخواهی می کنم و البته به نظرم لازم بود تمام دیدگاه ها 

بیان شود. و اما اصل مطلب: 

افرادی مثل شهید مطهری معتقدند قرآن کریم به اتفاق، دوست و

احیا کننده حقوق زن است و مخالفان حداقل به این اندازه معتقدند که

قرآن در عصر نزولش گام های بلندی به سود زن و حقوق انسانی او

برداشت ولی قرآن هرگز به نام احیای زن به عنوان انسان و شریک مرد

در انسانیت زن بودن زن و مرد بودن مرد را به فراموشی نسپرد.

 اما فردی مثل نادره افشاری به عنوان منتقد اسلام در نوشته ای با

عنوان زن در چشم محمد اینگونه می نویسد: در نهج الفصاحه که شامل

کلمات حضرت محمد می باشد 157 بار از زنان صحبت شده که در آنها

اسارت زنان در خانه مردان-مکر و شیطنت عموم زنان- لزوم پرهیز از

زنان بد- وجوب اطاعت زنان از مردان- و در نهایت سجده در مقابل

مردان آمده است. زنان اساساً از اهالی دوزخ هستند و بیشترین

ساکنان جهنم را تشکیل می دهند و به اعتقاد پیامبر اگر جهانی بدون

زنان ساخته می شد مردان آسانتر می توانستند به بهشت بروند. 

 

*عده ای از منتقدان دین اسلام می گویند: اسلام با اینکه دین مساوات

است و اصل مساوات را در جاهای دیگر رعایت کرده است اما در مورد

زن و مرد این امر را رعایت نکرده است. و از نظریه افلاطون هم که در

کتاب جمهوریت آورده استفاده می کنند که می نویسد زنان و مردان

دارای استعداد های مشابهی هستند و زنان می توانند همان وظایفی

را عهده دار شوند که مردان عهده دار می شوند و از همان حقوقی

بهره مند گردند که  مردان بهره مند می گردند.

ولی موافقان دین اسلام اینگونه از دینشان دفاع می کنند: شک نیست

که لازمه اشتراک زن و مرد در حیثیت انسانی و برابری آنها از لحاظ

انسانیت برابری آنها در حقوق انسانی است اما تشابه آنها در حقوق

چطور؟ و از مطلبی که الکسیس کارل فیزیولوژیست و جراح و زیست

شناس معروف فرانسوی در کتاب انسان موجود ناشناخته نوشته است 

استفاده می کنند: زن و مرد به حکم قانون خلقت متفاوت آفریده شده

اند و این اختلافات و تفاوت ها وظایف و حقوق آنها را متفاوت می کند.

و بعضی هم عقاید ارسطو را قبول دارند که معتقد است تفاوت زن و مرد

تنها از جنبه کمی نیست از جنبه کیفی نیز متفاوتند و نوع استعدادهای

زن و مرد متفاوت است و وظایفی که قانون خلقت به عهده هر یک از

آنها گذاشته و حقوقی که برای آنها خواسته در قسمت های زیادی با

هم تفاوت دارد.

اسلام برای زن و مرد در همه موارد یک نوع حقوق و یک نوع وظیفه و

یک نوع مجازات قائل نشده است. پاره ای از حقوق و تکالیف را برای

مرد مناسب دانسته و پاره ای از آنها را برای زن.

شیخ فضل الله نوری هم در بیانیه اش در هنگام انقلاب مشروطیت

می گفت: بنای اسلام بر تفاوت است مانند تفاوت حقوق میان زن و مرد.

*آلیس شووارتزر یکی از سرشناس ترین چهره های فمینیستی جنبش

نوین زنان آلمان از حجاب اسلامی انتقاد می کند و درباره حجاب

اسلامی می گوید: روسری پرچم اسلامیست. روسری نشانی است

که زن را به فردی دیگر به انسانی درجه 2 تبدیل می کند. افرادی مثل

پروین اعتصامی و ایرج میرزا نیز در شعرهای خود از حجاب اسلامی

 انتقاد می کنند.

عده ای هم به رسم مهریه دادن معترضند و میگویند: رسم مهریه دادن

و مهریه گرفتن یادگار دوران برده داری و بازمانده از دوران خرید و فروش

انسان هاست. 

خانم منوچهریان اینگونه به مهریه اعتراض می کند: همچنانکه برای

داشتن باغ یا خانه یا اسب مرد باید مبلغی بپردازد برای خریدن زن هم

باید پولی از کیسه خرج کند. او درباره نفقه هم چنین حرف هایی

می زند.

 اما مدافعین اسلام اعتقاد دارند مهریه به خاطر احترام به زن و تامین

زندگی آینده زنان است. یکی از مدرسان حوزه علمیه خراسان رضوی

می گوید: مهریه یک کادوست و برای احترام به زن داده می شود.

آیت الله مطهری هم اینگونه از نفقه دفاع می کند:کسانی که می گویند

علت نفقه دادن مرد مملوک بودن زن است این چطور مالکی است که

مملوکش هر کاری بکند طبق نظر اسلام به خودش تعلق دارد نه به

مالک این چطور مالکی است که مملوکش در کوچکترین قدمی که برای

او بردارد اگر دل خودش بخواهد حق دارد مطالبه مزد بکند این چظور

مالکی است که حق ندارد به مملوک خودش تحمیل کند بچه ای را که

در خانه مالک خود زاییده است مجاناً شیر دهد.

همچنین طرفداران اسلام و حجاب در مورد آن می گویند: حجاب

مصونیتی برای زنان است نه محدودیتی برای آنها. آنها اعتقاد دارند

حجاب ابزاری برای سالم سازی روابط و حضور در جامعه است.

رحیم پور ازغدی هم می گوید: حجاب دفاع از کرامت واقعی زن است.

باید این نکته را هم در نظر داشت افرادی مثل مرحوم احمد قابل در این

سال ها به این نتیجه رسیده اند که : پوشش سرو گردن بانوان از نظر

اسلام واجب نیست.

*مخالفان اسلام نهج البلاغه را زیر سوال می برند و می گویند کسی

که خود را قرآن ناطق معرفی می کند در سخنانی پس از پایان جنگ

جمل آورده است: مردم! ایمان زنان ناتمام است بهره آنان ناتمام خرد

ایشان ناتمام. نشانه ناتمامی معذور بودنشان از نماز و روزه است به

هنگام عادتشان و نقصان بهره ایشان از نصف بودن سهم آنان از میراث

است و نشانه ناتمامی خرد آنان این که گواهی دو زن چون گواهی یک

مرد به حساب رود پس از زنان بد بپرهیزید و مواظب خودتان باشید تا در

کار زشت طمع نکنند و در کار نیک هم از آنان اطاعت ننمایید!

آیت الله جوادی آملی در کتاب زن در آیینه جمال و جلال ذیل عنوان

شبهه نقصان ایمان زن به روایت نهج البلاغه پرداخته اند و درباره

پندهای چندگانه این روایت سخن می گویند و در بعضی موارد این

روایت را پذیرفته اند و توضیح داده اند این ستایش ها و نکوهش ها

موضعی و مقطعی است و ناظر به شخص عایشه است نه کلیت

زنان. و می گویند منظور حضرت علی این نیست که چون سهم ارث زن

نسبت به مرد کمتر است پس از ارزشی کمتر نسبت به مرد برخوردار

است. ایشان معتقدند اساساً خود قرآن برابری دو زن با یک مرد در

شهادت را به علت یادآوری می داند و هرگز نمی گوید نقصان عقل زن

دلیل این مسئله در باب شهادت شده است.

همچنین آیت الله صانعی معتقد است نقص عقلی زن با منطق قرآن

سازگار نیست چون خداوند پس از خلقت هر دو جنس فرموده است:

فتبارک الله. و ایشان می گویند: منشا مساله نقص زن از فقه اهل

سنت است و ریشه اش هم مظلومیت حضرت زهرا است.

علامه طباطبایی در کتاب المیزان آورده است از آنجا که مرد از نظر

تعقل بر زن فضیلت داده شده است در امر ارث چنین تفاوتی پدید

آمده است و البته این فضیلت کرامتی را به دنبال ندارد و آن فضیلتی

که ریشه کرامت است و اسلام به آن توجه دارد تنها تقواست.

 و عده دیگری از موافقان اسلام استدلال های آیت الله جوادی آملی و

صانعی را زیر سوال می برند و می گویند روایاتی که درباره ناقص بودن

زنان گفته می شود به خاطر این است که مردان قدرت تعقل بیشتری

دارند و زنان قدرت احساسات بیشتری.

خانم آذر منصوری هم دیدگاه متفاوتی دارد و می گوید: سید رضی که

نهج البلاغه را جمع بندی کرده دارای شخصیتی زن ستیز بوده است.

همچنین ابوالحسن بنی صدر در سال 1358 در جمع دانشجویان

دانشگاه شریف درباره قول منتسب به حضرت علی اینگونه اظهار نظر

کرد که اگر به فرض هم علی چنین فرموده باشند حکمی از احکام دین

نیست و اینجانب با آن مخالفم، امام صادق (ع) هم فرموده اند: ما را

انتقاد کنید قول ما را با قرآن بسنجید اگر نخواند بزنیدش به دیوار.

 *منتقدان دین به تعدد زوجین در اسلام اعتراض دارند و امام حسن را که

شایعه شده 250 تا 300 زن داشته و پیامبر اسلام را که تعدد زوجین 

داشته است را زیر سوال می برند و اعتقاد دارند حقوق زن زیر پا 

گذاشته شده است و با مثال از قسمتی از آیه 223 سوره بقره که در

 آن آمده است:زنان کشتزار شمایند.برای کشت به آنها نزدیک شوید.

و همچنین سوره نساء که جواز چند همسری را به مردان داده است

اسلام را به ظلم به زنان متهم می کنند و می گویند چرا اسلام شهوت

را برای مردان می پسندد ولی برای زن ها نهی می کند؟ خانم نادین

البدیر روزنامه نگار زن عربستانی در مقاله ای در مجله مری کلر با عنوان

چند همسری در اسلام معتقد است باید به زنان نیز اجازه داده شود

چند شوهر داشته باشند!

در سوی دیگر طرفداران اسلام و شیعه ضمن اینکه به شدت تعداد

بسیار زیاد زنان امام حسن مجتبی را تکذیب می کنند یکی از اهداف

ازدواج های پیامبر و امام حسن را سیاسی و تبلیغی می دانند و

اعتقاد دارند در محیطی که جنگ و خونریزی و غارت رواج داشت بهترین

عامل بازدارنده از جنگ ها و وحدت پیوند زناشویی بود و همچنین می

گویند پیامبر اسلام و ائمه هدفشان از خیلی ازدواج ها تنها سرپرستی

بوده است نه برقراری رابطه. و درباره تعدد زوجین در اسلام می گویند:

میزان تولد دختران غالباً بیشتر از پسران است و تکیه بر تک همسری

باعث می شود عده ای از زنان تا آخر عمر مجرد بمانند.

و در طول تاریخ همواره بر اثر حوادثی چون جنگ تعداد بیشماری از

مردان تلف می شوند و همسران آنان بی سرپرست می گردند.

و یکی از دلایل دیگری که می آورند این است که زن ها در برابر بیماری

مقاومت بیشتری دارند پس تلفات جنس مرد بیشتر است.

و بعضی هم اینگونه می گویند که اسلام شرط داشتن چند همسر را

رعایت عدالت دانسته است پس اگر مردی بیم دارد که نتواند میان زنان

خود به عدالت رفتار کند نباید یک زن بیشتر بگیرد.

و درباره مخالفت با چند شوهری زنان! می گویند با توجه به اینکه انگیزه

اصلی مردان در ازدواج ارضای نیازجنسی است در حالی که این انگیزه

در اغلب زنان عاطفی است و با توجه به اینکه نیاز جنسی زنان پس از

ازدواج برآورده می شود و کمرنگ ولی در مردان این نیاز امری مداوم

است پس تعدد زوجین تنها برای مردان است و می گویند چند شوهری

نه با تمایلات و خواسته های مرد موافقت داشته است نه با خواسته ها

و تمایلات زن.

و عده ای دیگر هم معتقدند که اسلام تعدد زوجات را ابتکار نکرد بلکه

آنرا از طرفی محدود ساخت و برای آن حداکثر قائل شد و از طرف دیگر

قیود و شرایط سنگینی برای آن مقرر کرد.

نویسنده غربی به اسم گوستاولوبون در کتاب تاریخ تمدن اسلام و عرب

رسم تعدد زوجات را به خاطر آب و هوا می داند!

البته افرادی مثل امام موسی صدر اعتقاد داشتند که تعدد زوجین

امروزه قابل قبول نیست و مربوط به زمان پیامبر است که جنگ و

خونریزی زیاد بوده است و همچنین مربوط به زمان های خاصی است.

حسن یوسفی اشکوری پژوهشگر دینی هم اعتقاد دارد: اسلام تحدید

زوجات کرده نه تعدد زوجات در جایی هم که قرآن تعدد زوجات را مطرح

کرده مانند آیات اول سوره نساء، زنانی که فرزندان یتیم دارند مورد نظر

بوده اند. و در جای دیگری از قرآن هم آمده که شما هرگز نمی توانید

عدالت را رعایت کنید.

*منتقدان و معترضین به دین اسلام حکم اسلامی ازدواج موقت را زیر

سوال می برند و آن را نوعی کلاه شرعی برای روسپیگری می دانند

و می گویند موجب نقض حقوق کودک حاصل از صیغه و از هم

پاشیدگی خانواده هاست.

فاطمه صادقی معتقد است صیغه می تواند موجب انقیاد برخی زنان

شود اما در عین حال مشکلات دسته ای دیگر از زنان را حل کند و

نکته این است که ازدواج موقت چه نفعی برای زنان دارد. او همچنین

درباره فلسفه رایج درباره صیغه در گذشته و موافقان فعلی ترویج آن

هشدار می دهد و بررسی کارشناسان را ضروری می داند.

مینو محرز پزشک متخصص ایدز معتقد است: از آنجایی که در ازدواج

موقت فرد محدود به یک شریک جنسی نمی شود احتمال شیوع

بیماری های مقاربتی افزایش می یابد.

هر چند فقهای اهل سنت با ازدواج موقت مخالفند ولی فقهای شیعه

به شدت از آن دفاع می کنند! و می گویند: اسلام برای کسانی که

شرایط ازدواج دائم را ندارند و نمی توانند خویشتن داری کنند ازدواج 

موقت را ارائه می کند و با این کار هم نیاز جنسی و عاطفی مردان و

زنان را تامین می کند و هم راه های سوء استفاده را از بین می برد.

و همچنین اعتقاد دارند که در احکام ازدواج موقت هم عدالت و 

مساوات کامل است.

حرف طرفداران اسلام این است که هدف از ازدواج موقت رواج هوس

بازی و چند همسری نیست بلکه دفاع از زن و حقوق اوست و

جلوگیری از تن فروشی اوست.

طرفداران ازدواج موقت از پیشنهاد های راسل فیلسوف انگلیسی و

قاضی آمریکایی دادگاه نوجوانان قاضی لیندسی یاد می کنند که

پیشنهاد تعریف انواع مشابهی از ازدواج به نام ازدواج موقتی یا زناشویی

رفاقتی را برای جوانان و دانشجویان کرده بودند.

فائزه هاشمی از کسانی است که تحت شرایطی ازدواج موقت را

می پذیرد ایشان در مصاحبه با روزنامه شرق گفت:در صورتی که جایگاه

زنان و حق و حقوق آنان به درستی دیده شود و از طرفی دیگر جامعه

نیز آن را بپذیرد با ازدواج موقت موافق هستم.

ذکر این نکته هم بد نیست که بحث صیغه در ایران در حدود سال 70 با

سخنان اکبر هاشمی رفسنجانی رییس جمهور وقت که صیغه را به

عنوان راهکاری برای مقابله با معضلات جنسی جوانان مطرح کرده بود

دامن زده شد.

*یکی دیگر از ایراد هایی که به ازدواج می گیرند این است که چرا نظر

پدر در ازدواج دختر شرط است و اگر هم این امر را قبول کنیم چرا نظر

مادر شرط نیست و چرا در ازدواج پسر نظر پدر شرط نیست؟

و موافقان نظریات اسلام در مورد زنان اینگونه دفاع می کنند که این

مسئله به خاطر غلبه احساسات و حدت و تندی در دختر است و 

می گویند با توجه به اینکه زن نوعاً در 9 سالگی صلاحیت ازدواج  را

دارد پس دختر در سنین پایین تر نیازمند مشورت بزرگترها به ویژه پدر

هستند و چون مادر خود از صنف زنان است و احساسات و عواطف در

آنها بر تعقل و اندیشه غالب است نظر آنها شرط نیست و همچنین

اعتقاد دارند که چون پسران در سنینی نیاز به ازدواج دارند که معمولاً

به حد رشد فکری و کمال رسیده باشند (15  سالگی به بعد) اذن پدر

شرط نیست.

گروهی از فقهای ما اعتقاد دارند که شعاع و نفوذ ولایت پدر تا هنگامی

است که فرزندان در حال قبل از بلوغ یا در حال سفاهت و جنون باشند

 گرچه برخی از همین فقها مانند آیت الله گلپایگانی احتیاط را در اجازه

 می دانند.  

*آیت الله مطهری در بحثی اعتقاد دارد اسلام بزرگترین خدمات را نسبت

به جنس زن انجام داد و می گوید: خدمت اسلام به زن تنها در ناحیه

سلب اختیارداری مطلق پدران نبوده است و می گوید به طور کلی

اسلام به زن حریت داد شخصیت داد استقلال فکر و نظر داد و حقوق

طبیعی او را به رسمیت شناخت.

همچنین دکتر شریعتی در کتاب زن مسلمان می نویسد: در طول تاریخ

هر وقت اسلام به معنی راستین وجود داشته زنان نیز در رشته های

علمی و در زمینه های ادبی و نقش های اجتماعی بزرگترین استعداد

را نشان داده اند.

آیت الله طالقانی هم در هنگام حیات در اظهار نظری جالب گفته بود در

اسلام به قدری حق به زنان داده شده که باید مردان قیام کنند و مطالبه

حق نمایند! 

خانم شیرین عبادی جزء افرادی است که معتقدند حقوق زن با اسلام در

تناقض نیست.

 همچنین مسلمانان می گویند اسلام زنده به گور کردن دختران را کنار

گذاشت.

و عده دیگری هم اعتقادشان این است که وقتی اسلام بهشت را زیر

پای مادران قرار داده است پس برای زنان احترام زیادی قائل است. 

اما فردی مثل وینستون چرچیل نخست وزیر بریتانیا در جنگ جهانی دوم

در کتاب سال 1899 اش به نام جنگ رود مسلمانان را نسبت داد به

تعصب دیوانه وار و بی تفاوتی مصیبت آمیز و بردگی زنان و تلاش برای

اجبار دین به دیگران به زور.

و مخالفان اسلام اعتقاد دارند قوانین این دین در همان زمان حضرت

محمد ارتجاعی و غیر انسانی بوده چه رسد به این زمان!

و بعضی هم اینگونه می گویند که اسلام زن را به عنوان انسان کامل به

رسمیت نمی شناسد بلکه نصف انسان محسوب می شود.

و دیدگاه دیگری که گفته می شود این است که از دید اسلام زن فقط

یک جسم است برای تخلیه ارضای جنسی و کلفتی شوهر و نگهداری

از فرزندان وی بدون ارائه سکس هیچگونه دستمزدی ندارد.

همچنین اوفیلیا بنسون و جرمی استنگروم سردبیران یکی از معروف

ترین سایت های منکر خدایان در کتاب آیا خدایان از زنان متنفرند؟

ریشه های زن ستیزی در جهان را خشم خدایان نسبت به زنان

می دانند. بنسون اعتقاد دارد: مذهب ضرورتاً سازنده و بر پا کننده

ایده ها و قوانین زن ستیز نیست ولی با مغشوش و متوهم نگه داشتن

قوانینی که در این زمینه ارائه می دهد به سنت های رفتاری زن آزار در

جوامع نوعی قداست مذهبی می بخشد.

 

*یکی دیگر از اعتراضات به اسلام این است که چرا دین اسلام در همه

جا زنان را مقصر می داند و مردان تبرئه می شوند.

و می گویند سوره نساء مانیفست کلی اسلام در مورد زنان است که

در حالی که به نام زنان است در آن بیشترین توهین ها به زنان شده

است.

و دیدگاه دیگر این است که قرآن هویتی مذکر دارد.

این در حالی است که اسلامگرایان اعتقاد دارند خداوند هیچگونه

تبعیضی بین زنان و مردان به کار نبرده است و با مثال از آیه های قرآن

به خصوص آیات 21 سوره روم- 13 سوره حجرات- 37 سوره نساء

آیه 7 سوره نساء- آیه 195 سوره آل عمران- آیه 187 سوره بقره

آیه 35 سوره احزاب- آیه 11 سوره حجرات- و همچنین سخنان حضرت

محمد در حجته الوداع که فرمود:هان ای مردم! خدای شما یکی است

و پدر و مادر همه شما یک نفر است و همه مردم در روزگار گذشته و

امروز مانند دندانه های شانه مساوی و برابرند و ملاک فضیلت تقوا و

پرهیزگاری است از دین خود به شدت دفاع می کنند.و می گویند

اسلام با تساوی حقوق زن و مرد مخالف نیست بلکه با تشابه حقوق

آنها مخالف است.

پژوهشگری چون عبدالعلی بازرگان هم می نویسد که تعداد واژه های

رجل به معنی مرد و امراة به معنی زن در قرآن به طور مساوی 24 بار

آمده است.

/ 75 نظر / 235 بازدید
نمایش نظرات قبلی
سارا

یکی از دوستان گفتن که اینطور نیست که هرکی بلند بشه بره زن صیغه کنه ... اتفاقاً تو یه کتاب قدیمی خوندم که روایتش هم از زبون یکی از امامامون بوده ولی نمیدونم کی بود که شرایطی رو که یه مرد میتونه صیغه کنه رو یکی یکی گفته حتی گفته مردا میتونن وقتی زناشون در ایام عادت ماهیانه هستن و شهوت بهشون فشار اورد برن زن صیغه کنن و شهوتشون رو بخوابونن یا حتی مرداییکه تاجرن و مخبرا که بیشتر با اسب اینور اونور میرفتن حق چنین کاری رو دارن و چندتا مورد دیگه . عدالت واسه وقتی واجبه که مرد چندتا همسر قانونی داشته باشه ولی واسه صیغه محدودیت خاصی نداره فقط رضایت زن و تعیین مهریه هرچند کم با یه مدت معلوم حتی چند دقیقه ! بحث تمکین هم بازم یجورایی بنظرم اشکال داره . مرد در هرصورتی از زن رابطه جنسی بخواد زن حتی اگه سوار مرکب باشه یا درحال نمازخوندن باید تمکین کنه درصورتیکه دراین مورد واسه زنا که بقولی خود اسلم گفته شهوتشون بیشتره چیزی نگفته و باید در اوج نیاز جنسی با بی میلی همسرش روبرو بشه و عواقبش که باعث سردمزاجی زنه میشه ته ماجرا . بعضیا تحمل زیاد زن رو دلیل این میدونن که چنین دستوری به مردا داده نشده . در مقابل بخاطره تحمل کم مرد ز

سارا

و اینکه بیشتر امامامون از زن همیشه و همه جا سخن به میون میاوردن . چرا؟ همیشه از لذتی که یه زن خوب واسه یه مرد داره گفتن . اینکه بیشترشون چندین زن و کنیز داشتن گفتن . از لذتی که سکس با زن داره گفتن . حتی تو بهشت از زنای زیبا سخن آوردن . بحث همیشه رو زنا بوده و هست ولی واسه مردا خیلی کم دیدم بحثی بشه و سخن ازشون به میون بیاد . مگه زن واقعاً وسیله است ؟ اگه ارزش داره چرا امامامون همیشه وقتی بحث از زن میومد بیشتر چنبه جنسی زن رو مدنظر میگرفتن ؟ بعد راجبه حقوقشون - مهریه و ... - میگفتن ؟ ... چرا واسه پیغمبر لذت زن و بوی خوش بیشتر از هرچیزی بود ؟ لذت عبادت چقدر بوده واسش ؟ ... من این چیزارو ارزش نمیدونم . شاید خیلی از دوستان باهام مخالف باشن ولی اینم نظره من بود و هست ... یه مطلب جالب که نمیدونستم رو یادم رفت . اگه مردی زنی رو بکشه فقط نصف دیه رو باید بپردازه ولی زن مرد بکشه اعدا ا ا ا ا ا م و مرگ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ حقیقت داره این مطلب ؟ گل بود و نیز به سبزه آراسته شد ... امیدوارن اگه طرزفکرم نسبت به اسلام البته درخصوص حقوق زنان اشتباهه زودتر متوجه اشتباهم بشم . از اقا صدرا بازم بابت وبلاگ بسیار ارزشمندش سپاسگزارم .

سارا

یه معذرت هم بدهکارم به دوستان . چون تندتند نوشتم یه کوچولو اشتباه تایپی پیش اومده . به بزرگواری خودتون ببخشین ![گل]

آرین

جمع کنید بابا! فکرکردید نمی فهمیم از اونور خط می گیرید؟؟ دیگه تابلوعه بابا ههه[قهقهه]

مرگ بر عرب دروغگو بی شرف بی ناموس دختر باز

اگر کاملن بی طرفانه س نظر منو رد نکن اسلام ینی دروغ قتل غارت ناموس فروشی

مرگ بر عرب دروغگو بی شرف بی ناموس دختر باز

عربی که دخترشو زنده به گور میکنه نباید ادعای برابری کنه از نگاه عرب دختر فقط برای رفع نیاز جنسی

مرگ بر عرب دروغگو بی شرف بی ناموس دختر باز

اسلام ینی تحقیر دیگران نگا کنید http://ajaam.blogfa.com/post-8.aspx http://ajaam.blogfa.com/post-9.aspx بعد نظر بدید

ايران

با سلام به بروبچ يه سوال؟ كنيز و غلام كه بسيار در قرآن اومده يعني چه و به چه كسي كنيز ميگفتن و به چه كسي غلام؟

مينا

از طرفي قبول دارم شايد اسلام حقوقي رو براي زن از جنبه مالي خواسته اما بيشتر قوانين قديمه و با معيارهاي امروز جور در نميا

بی همزبون

سلام خیلی ازحرف هاگفته نشده بود مثلااینکه اگرزنی ازهمسرش ارضا نشه تکلیفش چیه؟(بالای 90درصدزنهای ایرانی هرگز ارگاسم روتجربه نکردن ضمنا یه دکترروانشناس میگفت بالای 90درصدمراجعین خانم درتهران دوس پسردارن )به خداآمارم دروغ نیست ضمنااین خیانت هافقط بدلیل به ارگاسم نرسیدن نیست بلکه بهخاطر اهانتی که مردهای هوس باز باصیغه کردنشون انجام میدن! من خودم مجردم گه گاهی نماز میخونم روزه هم میگیرم 28 سالمه وتا نحالا هیچدوس پسری نداشتم مدتی هست که به هیچخواستگاری اجازه. نمیدم بیانخونمون چون میبینم توکشورما زن مث برده ی جنسی میمونه پس ازدواج احمقان ب همین دلیل احتمال اینکه بخوام باپسری محترم رابطه جنسی برقرار کنم برارفع نیاز هست البته هنوز تصمیممو قطعی نکردم این یکی ازنتایج قوانین اسلامیه دخترهایی که مث من باین نتیجه رسیدن زیاده